kolmapäev, 20. juuli 2016

ירושלים ehk Jeruusalemma päev

Eelmisel reedel otsustasime esimest korda täitsa Haifast välja sõita. Sihtkohaks sai Jeruusalemm. Hommikul pidime päris vara minema hakkama, et saaks piisavalt kaua seal kohapeal olla. Nimelt algab teatavasti reede õhtul sabbat ja umbes 4-5 paiku lõpetab suurem osa busse liiklemise. Nii linnadevahelised bussid kui ka linnaliinid. Valisime välja ka ekspressbussi, sellega jõudsime kohale umbes tunni ja 45 minutiga, tavaline buss, mis peatub paljudes peatustes, et inimesi peale võtta ja maha lasta oleks sõitnud tund aega kauem, me ei pidanud seda otstarbekaks.

Olime välja uurinud ka ühe tegevuse, mida eelmisel Iisraeli külastusel teha ei jõudnud. Nimelt jalutuskäik Jeruusalemma linnamüüridel. Praegu allesolevad müürid on ehitatud Suleimani valitsuse ajal 16 saj. keskel ja nad on senini väga hästi säilinud. Kahjuks ei saa müüridel kogu ringi ära teha, sest Templimäe juurest läbi teatavatel põhjustel ei lubata (Templimäel asub Kaljutempel, mis on nii moslemitele kui juutidele püha koht ja seetõttu suureks tüliõunaks), seega on müürid jaotatud kaheks: põhjaosa ja lõunaosa. Kuna aga oli ka reedene päev, mis on moslemitele püha, siis oli ka põhjaosa (mis läbib ka islami kvartalit vanalinnas) ka suletud ja me saime käia praegu ainult lühemat lõunamüüride rada, mis läbis armeenia ja juudikvartalit. Jalutuskäik ise oli väga äge. Andis ikka teistsuguse vaate vanalinnale ja ka linnamüüri taha. Kahjuks armeenia kvartal ei olnud väga huvitav (see on ka kõige väiksem, sest armeenlasi ei ole väga palju seal), suuremalt jaolt nägi autoparklat ja tühermaad, kuid selle eest oli sealt hea vaade vanalinnast välja kuuldavasti Jeruusalemma ühele kõige paremale linnaosale. Juudikvartal oli veidi põnevam ja seal oli üle vanalinna katuste näha kõrgumas ka kaljutempli kuldset kuplit ning müüri taga kaugemal oliivimäge. Kindlasti tasub seal jalutada ja me loodame, et me satume Jeruusalemma ka mingil sellisel päeval, et me saaksime ka põhjapoolsetel müüridel ära käia. Juttude järgi peaks see veel põnevam olema.

Kuna müürijalutuskäik lõppes väga lähedal juutide pühaima paigale nutumüürile, siis käisime ka selle juurest läbi. Võrreldes eelmise käiguga oli seekord seal rohkem rahvast, aga eks praegu ole ka suurem turistihooaeg. Samas üldiselt vanalinnas ei olnud väga palju inimesi, meie arvasime, et see võib olla seotud jällegi asjaoluga, et oli reede, aga ega täpselt ei tea. Jalutasime veel vanalinna turgudel ringi (puhtalt turistikad), mis õnneks on natukene leebemead kui Marokos ning seega nii palju pinda ei käidud, et me sealt midagi ostaksime. Vanalinnas käisime läbi ka Püha Haua Kirikust, mis on siis kristlaste kõige püham paik, mis hõlmab endas siis nii Kolgata mäge, kus Kristus risti löödi ja ka Kristuse hauda. Hauakambrisse me jällegi ei läinud, sest pikas järjekorras seismine ei ole just kõige põnevam ja ega see meie kummagi jaoks nüüd nii oluline ka ei olnud.

Päeva lõpetuseks läksime me ka Jeruusalemma turule. See oli ka üks peamisi põhjuseid, miks me Jeruusalemma tulime. Nimelt Jeruusalemma turg on väga äge. Seal on palju müüjaid, palju ostjaid, palju kaupa. Annelile meeldib see koht küll rohkem kui minule (mina lihtsalt ei saa väga hästi hakkama, kui ühes kohas on väga palju inimesi), aga ka mina leian selles turus sügavat võlu. Turul sai jalutatud, süüa ostetud, inimesi vaadatud jne. Seekord oli turul palju rohkem inimesi kui viimati, tõenäoliselt jälle ka tegemist reedega: inimesed ostavad sabatiks süüa või naudivad vaba õhtupoolikut mõnes turul asuvas söögikohas või baaris. Meie ostsime peamiselt teed, sest millegipärast siin Haifas seda väga saada ei ole (poes küll, aga just neid lahtiseid ja ägedaid teid tahame meie).

Jõudsime bussijaama tagasi isegi nii hästi, et saime kohe ekspressbussi peale tagasi Haifasse. See buss lõpetas küll oma sõidu bussijaamas, mis asub meie kodust üpris kaugel, kuid õnneks on siiski üks bussiliin Haifas, mis sõidab ka laupäeviti (st sabatil e reede õhtul ja laupäeva päeval) ja sellega saime täitsa kodu lähedale.