laupäev, 18. märts 2017

Kinnereti ääres matkamas

Meil hakkab siin vaikselt suvi kohale jõudma ja kohe suureneb ka meie aktiivsus. Sellel nädalavahetusel oli plaanis teha läbi Jeesuse raja matk, mis oma 60 kilomeetri pikkusega läbib peamised kohad, kus Jeesus elas ja tegutses. Kuna aga nädalavahetuse lõpuks lubas vihma, siis otsustasime mitte kogu rada läbi matkata vaid minna ainult viimasele osale, mis on ka looduslikult kõige kenam. Mõeldud, tehtud. Sõitsime bussiga Kinnereti järve äärsesse Tiberiasse ja hakkasime matkama. Loodus on praegusel ajal siin ikka nii roheline. Kui me eelmise aasta suvel siia jõudsime (ja üldse terve see aasta) poleks me vist küll osanud arvata, et siin nii roheline võib olla. Aga on. Põllud haljendavad, lilled õitsevad ja õhk on nende magusat lõhna täis. Tee viis alla orgu ja jälle mäkke, põldude ja karjamaade vahelt. Lõpuks jõudsime oma esimesse peatuspaika, milleks oli Arbeli kalju. Kalju tipp on 181 m üle merepinna, aga 380 m jalamilt tippu. Väga ägedad vaated alla Kinnereti järvele ja üldse ümbritsevale loodusele. Kaljult sai mööda kitsast rada alla ronida, raja kõrval kaljus olid vahepeal ka koopad, kuhu olid päikesevarju ka kõrval karjamaal olevad lehmad roninud. Jõudsime mäe pealt alla ja jätkasime teed, eesmärgiks oli jõuda Capernaumi, Jeesuse linna. Edasine rada ühtis suuremalt jaolt Israel National Trail'iga (mis on u 900 km matkarada Punase mere äärest Iisraeli põhjapiirini), mis lookles läbi maastiku, läbi erinevate istanduste (nt greibiistandused, kus puud õitsesid ja lõhnasid õige magusasti) ja jõudis lõpuks ka Kinnereti enda äärde. Järv on iseenesest nagu järv ikka. Edasi suundusimegi järve kaldaga paralleelselt, läbi paari küla, kuni jõudsime Tabgha'sse, mis on kuulus selle poolest, et seal toitis Jeesus ära 5000 meest 5 leivapätsi ja kahe kalaga. Lõpuks jõudsime Kapernaumi, kus siis Jeesus ise elas ja oma õpetust jagas pärast seda, kui ta oma vanemate juurest Naatsaretist ära läks. Praegu on seal välja kaevatud varemed ja tegutseb ristiusu klooster. Muud väga seal ei ole. Koht on üsna turistikas. Külla sisepääsu eest küsitakse suisa raha. Sealt pidime veel u 3 kilomeetrit tagasi jalutama, et bussi peale saada. Üldiselt kõikides nendes Kristlusega seotud väikestes külakestes Kinnereti ääres ei ela enam keegi. Ainult kirikud ja kloostrid on ehitatud nende kohtade peale, kus arvatakse, et Jeesus oma imesid korda saatis.

Bussiga sõitsime tagasi Tiberiasesse, kus me veetsime ka õhtu. Tiberias on juutidele üks neljast pühast linnast (Jeruusalemma, Hebroni ja Tsfati kõrval), sest kui pärast juutide ülestõusu Rooma riigi vastu juudid Jeruusalemmast välja saadeti, siis kogunesid paljud õpetlased just Tiberiasesse ja arendasid seal juutlust edasi. Me olime enne ka kolm aastat tagasi Tiberiases käinud, aga seekord oleks see nagu teine linn olnud. Kolm aastat tagasi oli see linn praktiliselt välja surnud. Inimesi ei olnud kuskil ja üldiselt oli selline kõhe tunne. Seekord elu kees, inimesed jalutasid ringi ja oli nagu tavaline linn. Kuigi seekord nägime seda ainult pimedas.

Kaardi pealt mõõtes tuli kogu meie matka pikkuseks u 26 kilomeetrit. Läbisime me seda 8 tundi. Kokku kogu päeva peale luges minu kell kokku 40 km ja 48400 sammu. See on kindlasti siiamaani meie kõige pikem matk aga kindlasti ei jää see viimaseks.

Teisel päeval sõitsime me Tiberiasest kodu poole aga tegime väikese vahepeatuse Naatsaretis, et tutvuda ka väikese Jeesuse kodulinnaga. Praegu on see peamiselt araablaste linn, aga seal on ka palju kirikuid. Kõige suurem ja uhkem kindlasti Maarjale teatamise kirik, mis on siis ehitatud arvatava Neitsi Maarja maja kohale, kus ingel talle ütles, et ta toob ilmale Jumala poja. Päris äge kirik oli tõesti. Veidi ekslesime veel Naatsareti vanalinna tänavatel, mis on jälle selles osas põnevad, et käivad üles-alla, ning sõitsime edasi koju. Reisi võib kindlasti lugeda väga kordaläinuks.

Anneli lillepõllus

Kiriku altar

Kunst erinevatest riikides

Naatsareti tänavad

1. Nii. Matk tundub, et oli väga lahe, aga mina sattusin täiesti vaimustusse nendest tulpidest. Minu teema või nii, eks. Võtsin kätte ja tegemist on Tulipa agenensis'ega. Eesti keelset nime pole, Eestis ei kasva (vajab niivõrd teistsuguseid tingimusi)... aga võiks. Mu unistus on, et TBAs oleks sellistele taimedele spets kasvuhoone ja siis ma kasvataks ka seda tulpi, ning ta saaks omale nime ja... oh, kui vahva leid ikka!

VastaKustuta
  2. Tutvusin veidi kirjandusega ja olen segaduses. :D Ma pole oma määramisoskustes eriti kindel ja olgem ausad tulbiliikide osas on see ka üsna keeruline (eriti pildi alusel).
    Algselt määrasin ta T. agenensiseks. Nüüd kahtlen. Võimalik et hoopis T. systola... similar to T. agenesis but leaves waxy. Quite a rare species, but distinctive due to the form of the foliage.
    Võta sa nüüd kinni, internett ajas veel enam segadusse. :)
    Embkumb ta igaljuhul on ja Eesti tingimustes üsna haruldane ka.
    Praegu hoia teda liiva-mulla seguses pinnases kuivas ja vastavalt Iisraeli rütmile millalgi sügisel...talvel vähehaaval hakka kastma. Peaaei, et üle ei kasta, näiteks 1x nädalal. Kastmis-, õitsemisperioodil on vist Iisraelis veidi jahedam ka, püüa seda silmas pidada. Väga põnev ja samas veidi... hirmus, aga ma usun, et saad hakkama oma nunnuga.

VastaKustuta
  3. UU, aitäh. Katsun juhiseid järgida, vaatame siis, mis saab. =)